Forskel mellem syge og kroniske syge

Som rask er det svært at finde ud af, hvad forskellen er. Når de er syge og på en kronisk syg, der er syg!

Forkølelsen, influenzaen, en brudt arm og en tandpine. Hvad har disse ting til fælles? De er alle akutte sygdomme og kommer ofte pludselig op og kan nemt diagnosticeres af en læge. Efter diagnosen er der et behandlingsforløb, der skal følges, og en periode med op og ned turer. Akutte sygdomme følger normalt dette korte forløb og er tit hurtig tilbage på rette kurs mod en “normal” hverdag med normalt sundhed.

I visse tilfælde af lidt længere sygdom. Ved din praktiserende læge hvilke foranstaltninger der skal træffes for at behandle af sygdommen, og det afhænger selvfølgelig også af kroppens evne til at helbrede sig selv.

Injektion tegning af sygeplejeste og patient. Livet med gigt indlæg om sygdom

Kroniske sygdomme på den anden side er ikke så let diagnosticeret og behandlet. En kronisk sygdom kommer ofte langsomt og fortsætter med at udvikle sig langsomt.

For eksempel kan en person føle sig svage, trætte og leve med meget stærke af smerte. Samt lejlighedsvis stivhed af leddene ved begyndelsen af ​​en gigtdiagnose.

Symptomer

Gradvis kan disse symptomer øges, indtil smerten og stivheden gør det svært for den enkelte at omgå eller håndtere hverdagens opgaver.

Nogle mennesker kan slet ikke føle symptomer. Når sygdommen skrider frem og det kan komplikationer udviklingen og være svært at styre.

Kroniske sygdomme har ofte flere årsager, med meget forskellige faktorer. Der bidrager til ens kronisk diagnose og det kan derfor være svært at finde en effektiv behandling.

Akut syg.

Når en rask person bliver akut syg, er de vant til at blive rask med en optimal behandling. Som ved forkølelsen, influenzaen og en tandpine. Optimal behandling er imidlertid ikke en karakteristisk for kronisk sygdom.

Ved kronisk sygdom er der symptomer. Der skyldes selve sygdommen, såsom smerte og træthed og der er også symptomer, som er forårsages af andre symptomer!

For eksempel; Hvis en person lider af smerte forårsaget af sin kroniske sygdom. Kan de med tiden også komme til at lide af stress og depression, især hvis smerten ikke lindres gennem behandling. 

Cyklus af symptomer.

Denne cyklus af symptomer, der forårsager andre symptomer, kan gøre diagnose mere vanskelig at finde den korrekte behandling. Da dem der lider af kronisk sygdom, kan ende med at blive frustreret og hjælpeløs.

På grund af den komplicerede karakter af kronisk sygdom er det nødvendigt at finde måder at lindre symptomer for at forbedre livskvaliteten. Mens helbredelser ikke altid er mulige, kan selvforvaltning af symptomer være.

Selvforvaltning = hvad kan du selv gøre!

Selvforvaltningen går ofte ud over medicinering af en kronisk diagnose og kan omfatte afslapningsteknikker, fysisk aktivitet, positiv tænkning og sund kost. Alternativer i sådanne teknikker har vist sig at være effektive til at lindre symptomerne på kronisk sygdom.

Her er nogle eksempler på forskellen mellem opgive og gøre det, som kronisk patient.

***

Opgive: “Kronisk sygdom har ødelagt mit liv.”

Gøre det: “Så meget som jeg gerne vil, kontrollerer jeg ikke mit helbredstilstand. Ja, jeg er frustreret og ked af det til tider, at jeg ikke har et godt helbred, men i stedet for at lade disse følelser overtage mit liv, vil jeg bruge dem til at vække medfølelse for mig selv. “

Kommentar: Der er ingen grund til at hoppe til den konklusion, at kronisk sygdom (som indeholder kroniske smerter) har ødelagt dit liv. Et godt liv kan tage mange former. Prøv at give forsigtigt og med venlighed til hvad du ikke kan kontrollere. En dosis af selvmedfølelse kan ændre dit perspektiv på et øjeblik.

***

Opgive : “Da jeg ikke kunne deltage fuldt ud i dag, var det ikke værd at blive involveret overhovedet.”

Gøre det: “Det var sjovt, mens jeg kunne deltage, men nu skal jeg hvile.”

Kommentar: Jeg har været denne opgive person mange gange siden jeg blev kronisk syg. Jeg har lært, at det får mig til at føle mig dårlig at fokusere på, hvad jeg ikke kunne gøre. Det er svært nok ikke at kunne deltage fuldt ud og ikke gøre tingene værre, ved at gøre hele oplevelsen til en katastrofe. Hvis du fokuserer i stedet på, hvad du kunne gøre, vil du føle dig godt om dig selv og dine minder om arrangementet vil være gode.

***

Opgive: “Jeg kan ikke gøre de ting, jeg elskede at gøre, før mit helbred tog denne nedadgående tur. Der er ikke noget tilbage for mig at nyde i livet. Jeg er ubrugelig. “

Gøre det: “Jeg ville ønske, at jeg kunne engagere mig i de aktiviteter, jeg plejede at elske, men jeg kan ikke mere. Lad mig tænke uden for boksen og prøve nogle nye ting, der ikke vil forværre mine symptomer.

Kommentar: I denne særlige form for opgave har den indre kritiker slået ind i dine tanker, hvilket får dig til at tro, at du er ubrugelig, bare fordi du ikke kan gøre, hvad du plejede at gøre. Men du behøver ikke høre den indre kritiker, du kan tavse den kritiske stemme i dit hoved ved at fokusere på nye ting, du måske kan gøre i stedet for at ruminere om, hvad du ikke længere kan gøre.

***

Det er små gode fif til, hvordan du kan selv gøre noget – men også en lille fortælling til “raske personer” om hvad forskellen er mellem ens selv og dem.

Med ønsket om en skøn dag fra mig til dig. Husk du er mere end velkommen til at kommentere, dele eller like, det jeg lavet og aldrig et krav. 

-og tak fordi at du læser med!

Hilsen-blog-livet-med-gigt-lisbeth

Tak for din kommentar, jeg er altid glad for kommentar